Home
SRF logga

Logga in



Vem är Online

Vi har 14 besökare online

Qivva EventList Calendar module

<<  Juli 2015  >>
 må  ti  on  to  fr  lö  sö 
    1  2  3  4  5
  6  7  8  9101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
 
rotatepic25.png
Nytt mediainslag från Jämtland PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av GyroKalle   
2015-06-29 15:42

ÖP-TV gör inslag om gyrokopterflygning i Jämtland!

Klicka Länken nedan! 

http://www.op.se/jamtland/ostersund/tv-han-flyger-som-james-bond

Senast uppdaterad 2015-06-29 15:47
 
Gyrokopter flygning i Östersund PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av GyroKalle   
2015-05-11 23:00

Östersunds flygklubb har Flyin 12-15/6 "Ope Open" med gediget Uppvisningsprogram 13/6.

Besök http://optand.nu/opeopen/ ang evenemanget.

Den saftiga nyheten är att det kommer Gyrokopterinstruktörer från Kiruna 12-15/6 med Trixy Aviation och 22-28/6 med Calidus för att köra Provturer - Flyglektioner för alla intresserade i Östersund med omnejd. Även efter intresse preliminärt 21-27/9.

ni som bor i Östersund med omnejd se till att boka eran flygupplevelse redan nu!

Boka och läs mer Här: https://gyrokalle.youcanbook.me

Alla Gyroglada Jämtar ses alltså på Optand! 

 
Del i gyrokoptersyndikat PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Henric Endoff   
2015-04-23 11:05

Är strax klar med mitt UL gyrokoptercert, och därmed dags att fixa nästa steg; något att flyga i. 

Jag söker antingen att bli medlem i ett existerande syndikat, eller att hitta 2-3 likasinnade och starta ett nytt syndikat. Gemensamma värderingar för att jag skall känna mig ”som hemma” i ett samägande är:

·        Högt säkerhetstänk

·        Pålitlighet

·        Ordning och reda

Objektet torde vara en modern, fabriksbyggd gyrokopter från någon av de erkända europeiska tillverkarna. Den får gärna vara täckt, men är ej ett krav. Däremot är det ett krav att maskinen inte får vara stationerad för långt från Södertälje. Ev. kan egen grässtrip anläggas på hemmaplan eller ställas upp på närbelägen flygklubb.

Välkommen med förslag eller intresseanmälan (föredrar telefon). Alla svar beaktas och besvaras.

.

/Henric Endoff

Mobil nr: 070-542 2832

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

Senast uppdaterad 2015-04-28 20:58
 
Vår & rotorflygräff 16 maj 2015 PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-03-29 13:25

            

Jajjaemänsan, ja helt otroligt men det blev vår i år också! ... :-)

Så dax att slänga av sig alla grått moll från vintern och kliva ut i solen och vända blicken mot skyn där snart både Humlor och annat kommer att surra omkring i vårvärmen.

Självklart kommer det i vanlig ordning att hållas vårträff med Rotorflygklubben på Hornlanda, och i år kommer den att gå av stapeln lördagen 16 maj kl 10 - 17.

I vanlig ordning kommer klubben även att ha en mekarträff för klubbens medlemmar i anslutning till vårträffen. Mer info om den finns på medlemssidorna.

Så boka in i kalendern redan nu. För klubbens medlemmar som planerar stanna över natt så finns rabatterat boende på Horns Camping.

För de som planerar komma flygande gå in på www.hornlanda.se för mer info.

 

 

Senast uppdaterad 2015-03-29 15:24
 
Ny viktgräns för UL-gyrokopter! PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-03-26 20:49

Runt om i landet höjs röster för att man ska se över viktgränsen för UL-gyrokopter så att den hamnar i linje med de viktgränser som redan finns i flertalet andra länder i Europa, nämligen 560 kg istället för den gräns på 450 kg som vi nu har i Sverige.

Att den gränsen är snålt tilltagen är känt sedan länge. Om man idag med en gyrokopter ska flyga 1 timme med två 90 kg personer och ha laglig reserv med bränsle när man landar så måste man i praktiken hamna på en tomvikt på maskinen på 251 kg eller under, vilket få eller inga maskiner klarar av.

I teorin innebär det att om man ska följa regelverket så får man helt enkelt hoppa över både julmaten och efterätten under hela våren så att man kan väga in på några kilo mindre när flygsäsongen börjar. Alternativt att man håller sig nära fältet så att man kan tanka ofta eller att man får flyga omkring ensam i sin tvåsitsiga maskin.

I praktiken innebär det att startvikten för 2-sits gyrokoptrar nästan alltid tangerar den lagligt tillåtna gränsen, vilket rent tekniskt sett inte innebär några problem eller någon risk eftersom maskinerna idag ofta är konstruerade för en startvikt på upptill 560 kg.

Att man med den svenska gränsen på 450 kg oftast inte lagligt kan starta med extra bränslereserv för att vid tillbud på planerad landningsplatsen eller ändrade väderförhållande öka räckviden är dock enligt många ett stort säkerhetsproblem.

Likadant att gränsen för den enligt svenska regelverket maximala tomvikten är så snålt tilltagen att konstruktörerna inte kan lägga extra vikt på förstärkningar av ram eller flygkropp. De maskiner som ska klara de Svenska viktgränserna måste idag prioritera på låg vikt snarare än att optimera säkerheten på konstruktionen.

Det innebär även att utrymmet för annan kringutrustning t.ex. brandsläckningssystem, första förband och extra batteri till nödsändare, navigationsutrustning, transponder mm och blir begränsat när varje hekto räknas. Vilket i förlängningen även det går ut över säkerheten.

När UL- flyget en gång kom till så såg maskinerna annorlunda ut och det handlade då mest om öppna maskiner med duk och aluminiumrör liknande de maskiner som man hittar inom UL-A  idag och de viktgränser som vi har idag för UL-B är i mycket ett arv från den tiden.

Det finns dock en praktisk gräns för hur lätt man kan konstruera gyrokoptrar utan att göra avkall på hållfastheten. Vill man samtidigt ha marginel för bränsle och önskvärd säkerhetsutrustning så kommer man, hur man än vrider på det, till slut till en minsta vikt som är väldigt svår att krypa under.

Det är bara att konstatera att det nuvarande regelverket har blivit en alldeles för trång kostym för att hantera moderna maskiner och samtidigt ha det säkerhetstänkande som vi eftersträvar idag.

Många länder har därför en annan gräns för UL gyrokoptrar på 560 kg., vilket framför allt innebär att man har kunnat fokusera på att göra konstruktionerna säkra istället för på vad man måste skruva bort.

Vad skulle då en startvikt på 560 kg innebära? Som exempel skulle det innebära att man kunde göra betydligt starkare maskiner och samtidigt ta med extra bränsle och mer utrustning. Alternativt skulle man kunna ta med 1 extra person och dessutom ytterligare bränsle för 1,5 timmes flygning.

För de vanligaste 2-sits maskinerna t.ex MTO, Calidus, Cavalon, ELA , Magni mfl skulle man direkt kunna ta full tank bränsle plus extra utrustning, vilket skulle vara en mycket stor fördel vid bl.a. skolning.

Som ett exempel kan nämnas en maskin som dök upp på Youtube nyligen som med 560 kg tar 3 personer och med 120 lit bränsle har en angiven räckvidd på 800 km, och en angiven V-NE på 210 km/tim. Maskinen är tänkt för militära specialförband men ger ändå en fingervisning om de extra marginaler som 560 kg innebär.

För videoklippet se: https://www.youtube.com/watch?v=dhAssN4yRbs

Det jobbas på flera håll på att ändra viktgränserna för UL-gyrokoptrar och förhoppningsvis kommer även Sverige att haka på den internatilla trenden och skapa de marginaler som krävs för att man ska kunna flyga UL-gyrokopter med önskvärd säkerhet utan att vara behöva vara olaglig.

Senast uppdaterad 2015-03-26 21:51
 
«StartFöregående12345678910NästaSlut»

Sida 1 av 23
Copyright © 2015 Svenska Rotorflygklubben.. Alla rättigheter reserverade. SRF!