Home
SRF logga

Logga in



Vem är Online

Vi har 98 besökare online

Qivva EventList Calendar module

<<  April 2019  >>
 må  ti  on  to  fr  lö  sö 
  1  2  3  4  5  6  7
  8  91011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
 
rotatepic09.png
Ny Gyrokopter till Sverige PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-03-25 22:14

 Skånska gyrokopterklubben, SGK, har köpt in en ny gyrokopter från Magni Gyros i Italien och som inom kort är på väg till Sverige. Maskinen är en modell M16 och är tänkt att användas både för skolning och som klubbmaskin.


Magni har inte tidigare funnits någon registrerad i Sverige utan de maskiner som har använts för skolning här har varit ELA och MTO, med resultatet att det nästan uteslutande på den tvåsitsiga sidan är dessa maskiner som även har funnits privat. Plus ett antal Calidus och Cavalon och på senare tid även en Trixy.


Den nya maskinen i Skåne innebär det att man nu i Sverige kan skola på maskiner från alla de tre stora tillverkarna i Europa, och i Skåne på både MTO-Sport från Tyskland och Magni från Italien.


Litet kort om Magni kan sägas att de är den äldsta kommersiella gyrokoptertillverkaren i Europa och deras filosofie om hur man bygger Autogyros har sitt ursprung i Jukka Tervamakis JT-5 från Finland som Vittorio Magni köpte rättigheterna till i mitten på 70-talet och sedan har fortsatt att utveckla.


Det som kännetecknar Magni-maskinerna är att de har kompositblad och är kända för att ha ett mycket stabilt och helt vibrationsfritt rotorsystem. När det gäller kring-system så använder de sig i stor utsträckning av mekaniska lösningar istället för pneumatik vilket är tänkt att borga för hög driftsäkerhet även i vårt kalla klimat.


Kort och gott en spännande ny maskin på den Svenska gyro-scenen som vi med spänning väntar på att få höra mer om när den i april landar i Skåne.


 

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:06
 
Sparrowhawk till Salu PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-02-12 23:32


Nu är Peter S jättefina ”American Autogiro - Sparrowhawk 3” till Salu. Maskinen är EAA byggd i Sverige 2010 och i mycket bra skick.


Det finns SRF-medlemmar i Stockholm/Mälardalen som har visat för intresse att köpa maskinen men som skulle behöva fler delägare. Så om du bor i eller i närheten av Stockholm och är intresserad av ett ev. delägarskap så kontakt klubben via undertecknad så kan vi förmedla kontakten. 


/ Thomas Augustsson 


 


Litet fakta från Peter om maskinen:


EAA byggd i Sverige 2010, perfekt skick 60TT


Vinterutrustad med isolering och värme, 2-sitsig - sidebyside


MTOW 680 kg, tillsatsvikt hela 250kg.


Motor Subaru EJ25, 165Hk


Propeller WARP 3-bladig.


SkyDat GX2 LCD display


ICOM A210E


Längd: 3,73 m


Rotorlängd: 9,7 m


Höjd: 3,05 m


Bredd: 1,85 m


Tomvikt: ca. 426 kg


Max. startvikt: 680 kg.


Max. tillsatsvikt: 250 kg


Bränslevolym: 87 liter


VNE (Max. flygfart): 161 km/h


Min. flygfart: 0 km/h (min. 40 km/h med bibehållen höjd)


Finns hos Skånska Gyrokopterklubben, ESMI


Priside’ 395’000:-


Peter Steneborg / Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den


+46705989434                           

 

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:07
 
God Jul & Gott nytt År 2015 PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Karl Hagström   
2014-12-22 07:51

God Jul & Gott nytt År 2015!

Till er alla rotorfantaster


Vi önskar er alla ett härligt byggår 2015 och stimulerande rotorgemenskap i era flygförsamlingar lokalt och nationellt!


Snart ses vi alla på diverse flyins ;-)


/Svenska Rotorflygklubben

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:08
 
Att bygga en flygmaskin PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Karl Hagström   
2014-11-29 23:17
Det kanske viktigaste när du går i tankarna att bygga en flygmaskin är bakgrundsresearch. Passar den tänkta flygmaskinen dina förväntningar? Det är ovärderligt att ta del av samlad erfarenhet i en förening eller av någon som byggt/flugit likande objekt. Inte minst för att ta del av glädjen och gemenskapen med likasinnade. Gör en provflygning om möjligt!
 

När du väl bestämt dig och valt ditt byggprojekt, be gärna någon i föreningen eller annan med erfarenhet av liknande byggobjekt att hjälpa dig med byggansökan till EAA. Givetvis får du information och råd direkt från EAA. Med goda referenser och förberedelser blir vägen smidig.

                                    UppblÃ¥sbart flygplan

                                  Uppblåsbart flygplan


 


Ramen är din och andras säkerhet. Ingenting är omöjligt, men projektet måste i vissa fall föregås med förberedande av underlag som visar att projektet faktiskt befinner sig innanför denna ram. Det kan handla om att hitta tidigare godkända typunderlag, ritningsunderlag eller att redovisa hållfasthetsberäkningar.


 


Det finns många byggsatser och ritningssatser att välja på. Vissa av dem saknar tyvärr godkänt underlag enl. svenska normer och kräver därför att man utarbetar ett godkänt underlag. Allt är möjligt, men köp inget förrän du kartlagt vilka insatser som behövs.  EAA och kamrater som byggt liknande maskiner i din förening eller i dit närområde kan inspirera och hjälpa dig. 


 


För att öka säkerhetsmarginalerna och stimulera till rätt attityd är regelverket utformat så att det i praktiken skapar ett säkerhetsnät. Säkerhetsnätet består av dig själv som byggare, ev. medbyggare, en kontrollant och en besiktningsman. I vissa fall även en teknisk granskare som hjälper till att bedöma och i viss mån utforma underlag och eventuella hållfasthetsberäkningar.  Allas uppgift är att fånga upp eventuella säkerhetsrisker som du själv kanske inte upptäckt. Detta är inom EAA en ideell procedur där man själv kommer överens med sin kontrollant och besiktningsman om lämplig ersättning, ibland bjuder man kanske på lite tårta, ibland lite mer beroende på avstånd och insats.


 


Även när du funderar på att köpa en färdigbyggd flygmaskin eller en normalklassad flygmaskin är det bra att ta del av andras erfarenheter och glädjen som finns bland likasinnade. I din lokala flygklubb är det ju inte alla som är intresserad av att bygga flygmaskiner, eller underhålla flygmaskiner, men de vet oftast vem man ska vända sig till för att få goda råd. 

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:09
 
Lär dig flyga i Norge!?! PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av GyroKalle   
2014-10-05 22:04

Lär dig flyga i Norge! Det kan bli en smidigare och rimligare pris än du tror! Men stäm av med KSAK och närmaste UL-skola först!   

Undertecknad har nu iakttagit möjligheterna att ta del av gyrokopterutbildning i olika former över gränsen mellan Norge och Sverige. Det är ett frestande upplägg att kunna ta sitt UL-certifikat mindre än en dagsturs hemifrån, rakt över gränsen, snarare än att behöva åka till avlägsna orter i det egna avlånga landet. Om inte annat för att kunna ta den där övertygande provturen. Kanske något för den som bor i Norrlands mera glest befolkade västliga områden i alla fall. 

Jag har nu börjat forska i möjligheterna med detta. Man har haft detta på gång i perioder  tidigare, men det vore nog smakfullt bra att stärka våra band över gränsen vidare. T.ex kanske man skulle kunna hitta en besiktningsman rakt på andra sidan gränsen också. Inte bara för sitt lufvärdighetsbevis skull utan även för lämpliga EAA-ärenden. 

Vi får väl se vad det kan bli av denna tokiga ide som biter sig fast.

Det kan definitivt löna sig att lyfta blicken ibland! Och det är god anledning att lära sig flyga! 

Annars ser ni till vänster i Länkmenyn några av de ställen man kan tillgodogöra sig gyrokopterutbildning.

Försöker att uppdatera dessa länkar. Tips mottages gärna (webmaster(ÄT)rotorflygklubben.se)!!

//GyroKalle 

 

Senast uppdaterad 2015-04-03 13:59
 
«StartFöregående12345678910NästaSlut»

Sida 6 av 27
Copyright © 2019 Svenska Rotorflygklubben.. Alla rättigheter reserverade. SRF!