Home
SRF logga

Logga in



Vem är Online

Vi har 99 besökare online

Qivva EventList Calendar module

<<  Augusti 2019  >>
 må  ti  on  to  fr  lö  sö 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
 
rotatepic12.png
Ny viktgräns för UL-gyrokopter! PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-03-26 20:49

Runt om i landet höjs röster för att man ska se över viktgränsen för UL-gyrokopter så att den hamnar i linje med de viktgränser som redan finns i flertalet andra länder i Europa, nämligen 560 kg istället för den gräns på 450 kg som vi nu har i Sverige.


Att den gränsen är snålt tilltagen är känt sedan länge. Om man idag med en gyrokopter ska flyga 1 timme med två 90 kg personer och ha laglig reserv med bränsle när man landar så måste man i praktiken hamna på en tomvikt på maskinen på 251 kg eller under, vilket få eller inga maskiner klarar av.


I teorin innebär det att om man ska följa regelverket så får man helt enkelt hoppa över både julmaten och efterätten under hela våren så att man kan väga in på några kilo mindre när flygsäsongen börjar. Alternativt att man håller sig nära fältet så att man kan tanka ofta eller att man får flyga omkring ensam i sin tvåsitsiga maskin.


I praktiken innebär det att startvikten för 2-sits gyrokoptrar nästan alltid tangerar den lagligt tillåtna gränsen, vilket rent tekniskt sett inte innebär några problem eller någon risk eftersom maskinerna idag ofta är konstruerade för en startvikt på upptill 560 kg.


Att man med den svenska gränsen på 450 kg oftast inte lagligt kan starta med extra bränslereserv för att vid tillbud på planerad landningsplatsen eller ändrade väderförhållande öka räckviden är dock enligt många ett stort säkerhetsproblem.


Likadant att gränsen för den enligt svenska regelverket maximala tomvikten är så snålt tilltagen att konstruktörerna inte kan lägga extra vikt på förstärkningar av ram eller flygkropp. De maskiner som ska klara de Svenska viktgränserna måste idag prioritera på låg vikt snarare än att optimera säkerheten på konstruktionen.


Det innebär även att utrymmet för annan kringutrustning t.ex. brandsläckningssystem, första förband och extra batteri till nödsändare, navigationsutrustning, transponder mm och blir begränsat när varje hekto räknas. Vilket i förlängningen även det går ut över säkerheten.


När UL- flyget en gång kom till så såg maskinerna annorlunda ut och det handlade då mest om öppna maskiner med duk och aluminiumrör liknande de maskiner som man hittar inom UL-A  idag och de viktgränser som vi har idag för UL-B är i mycket ett arv från den tiden.


Det finns dock en praktisk gräns för hur lätt man kan konstruera gyrokoptrar utan att göra avkall på hållfastheten. Vill man samtidigt ha marginel för bränsle och önskvärd säkerhetsutrustning så kommer man, hur man än vrider på det, till slut till en minsta vikt som är väldigt svår att krypa under.


Det är bara att konstatera att det nuvarande regelverket har blivit en alldeles för trång kostym för att hantera moderna maskiner och samtidigt ha det säkerhetstänkande som vi eftersträvar idag.


Många länder har därför en annan gräns för UL gyrokoptrar på 560 kg., vilket framför allt innebär att man har kunnat fokusera på att göra konstruktionerna säkra istället för på vad man måste skruva bort.


Vad skulle då en startvikt på 560 kg innebära? Som exempel skulle det innebära att man kunde göra betydligt starkare maskiner och samtidigt ta med extra bränsle och mer utrustning. Alternativt skulle man kunna ta med 1 extra person och dessutom ytterligare bränsle för 1,5 timmes flygning.


För de vanligaste 2-sits maskinerna t.ex MTO, Calidus, Cavalon, ELA , Magni mfl skulle man direkt kunna ta full tank bränsle plus extra utrustning, vilket skulle vara en mycket stor fördel vid bl.a. skolning.


Som ett exempel kan nämnas en maskin som dök upp på Youtube nyligen som med 560 kg tar 3 personer och med 120 lit bränsle har en angiven räckvidd på 800 km, och en angiven V-NE på 210 km/tim. Maskinen är tänkt för militära specialförband men ger ändå en fingervisning om de extra marginaler som 560 kg innebär.


För videoklippet se: https://www.youtube.com/watch?v=dhAssN4yRbs


Det jobbas på flera håll på att ändra viktgränserna för UL-gyrokoptrar och förhoppningsvis kommer även Sverige att haka på den internatilla trenden och skapa de marginaler som krävs för att man ska kunna flyga UL-gyrokopter med önskvärd säkerhet utan att vara behöva vara olaglig.

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:06
 
Ny Gyrokopter till Sverige PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-03-25 22:14

 Skånska gyrokopterklubben, SGK, har köpt in en ny gyrokopter från Magni Gyros i Italien och som inom kort är på väg till Sverige. Maskinen är en modell M16 och är tänkt att användas både för skolning och som klubbmaskin.


Magni har inte tidigare funnits någon registrerad i Sverige utan de maskiner som har använts för skolning här har varit ELA och MTO, med resultatet att det nästan uteslutande på den tvåsitsiga sidan är dessa maskiner som även har funnits privat. Plus ett antal Calidus och Cavalon och på senare tid även en Trixy.


Den nya maskinen i Skåne innebär det att man nu i Sverige kan skola på maskiner från alla de tre stora tillverkarna i Europa, och i Skåne på både MTO-Sport från Tyskland och Magni från Italien.


Litet kort om Magni kan sägas att de är den äldsta kommersiella gyrokoptertillverkaren i Europa och deras filosofie om hur man bygger Autogyros har sitt ursprung i Jukka Tervamakis JT-5 från Finland som Vittorio Magni köpte rättigheterna till i mitten på 70-talet och sedan har fortsatt att utveckla.


Det som kännetecknar Magni-maskinerna är att de har kompositblad och är kända för att ha ett mycket stabilt och helt vibrationsfritt rotorsystem. När det gäller kring-system så använder de sig i stor utsträckning av mekaniska lösningar istället för pneumatik vilket är tänkt att borga för hög driftsäkerhet även i vårt kalla klimat.


Kort och gott en spännande ny maskin på den Svenska gyro-scenen som vi med spänning väntar på att få höra mer om när den i april landar i Skåne.


 

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:06
 
Sparrowhawk till Salu PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Thomas Augustsson   
2015-02-12 23:32


Nu är Peter S jättefina ”American Autogiro - Sparrowhawk 3” till Salu. Maskinen är EAA byggd i Sverige 2010 och i mycket bra skick.


Det finns SRF-medlemmar i Stockholm/Mälardalen som har visat för intresse att köpa maskinen men som skulle behöva fler delägare. Så om du bor i eller i närheten av Stockholm och är intresserad av ett ev. delägarskap så kontakt klubben via undertecknad så kan vi förmedla kontakten. 


/ Thomas Augustsson 


 


Litet fakta från Peter om maskinen:


EAA byggd i Sverige 2010, perfekt skick 60TT


Vinterutrustad med isolering och värme, 2-sitsig - sidebyside


MTOW 680 kg, tillsatsvikt hela 250kg.


Motor Subaru EJ25, 165Hk


Propeller WARP 3-bladig.


SkyDat GX2 LCD display


ICOM A210E


Längd: 3,73 m


Rotorlängd: 9,7 m


Höjd: 3,05 m


Bredd: 1,85 m


Tomvikt: ca. 426 kg


Max. startvikt: 680 kg.


Max. tillsatsvikt: 250 kg


Bränslevolym: 87 liter


VNE (Max. flygfart): 161 km/h


Min. flygfart: 0 km/h (min. 40 km/h med bibehållen höjd)


Finns hos Skånska Gyrokopterklubben, ESMI


Priside’ 395’000:-


Peter Steneborg / Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den


+46705989434                           

 

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:07
 
God Jul & Gott nytt År 2015 PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Karl Hagström   
2014-12-22 07:51

God Jul & Gott nytt År 2015!

Till er alla rotorfantaster


Vi önskar er alla ett härligt byggår 2015 och stimulerande rotorgemenskap i era flygförsamlingar lokalt och nationellt!


Snart ses vi alla på diverse flyins ;-)


/Svenska Rotorflygklubben

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:08
 
Att bygga en flygmaskin PDF Skriv ut Skicka sidan
Skrivet av Karl Hagström   
2014-11-29 23:17
Det kanske viktigaste när du går i tankarna att bygga en flygmaskin är bakgrundsresearch. Passar den tänkta flygmaskinen dina förväntningar? Det är ovärderligt att ta del av samlad erfarenhet i en förening eller av någon som byggt/flugit likande objekt. Inte minst för att ta del av glädjen och gemenskapen med likasinnade. Gör en provflygning om möjligt!
 

När du väl bestämt dig och valt ditt byggprojekt, be gärna någon i föreningen eller annan med erfarenhet av liknande byggobjekt att hjälpa dig med byggansökan till EAA. Givetvis får du information och råd direkt från EAA. Med goda referenser och förberedelser blir vägen smidig.

                                    UppblÃ¥sbart flygplan

                                  Uppblåsbart flygplan


 


Ramen är din och andras säkerhet. Ingenting är omöjligt, men projektet måste i vissa fall föregås med förberedande av underlag som visar att projektet faktiskt befinner sig innanför denna ram. Det kan handla om att hitta tidigare godkända typunderlag, ritningsunderlag eller att redovisa hållfasthetsberäkningar.


 


Det finns många byggsatser och ritningssatser att välja på. Vissa av dem saknar tyvärr godkänt underlag enl. svenska normer och kräver därför att man utarbetar ett godkänt underlag. Allt är möjligt, men köp inget förrän du kartlagt vilka insatser som behövs.  EAA och kamrater som byggt liknande maskiner i din förening eller i dit närområde kan inspirera och hjälpa dig. 


 


För att öka säkerhetsmarginalerna och stimulera till rätt attityd är regelverket utformat så att det i praktiken skapar ett säkerhetsnät. Säkerhetsnätet består av dig själv som byggare, ev. medbyggare, en kontrollant och en besiktningsman. I vissa fall även en teknisk granskare som hjälper till att bedöma och i viss mån utforma underlag och eventuella hållfasthetsberäkningar.  Allas uppgift är att fånga upp eventuella säkerhetsrisker som du själv kanske inte upptäckt. Detta är inom EAA en ideell procedur där man själv kommer överens med sin kontrollant och besiktningsman om lämplig ersättning, ibland bjuder man kanske på lite tårta, ibland lite mer beroende på avstånd och insats.


 


Även när du funderar på att köpa en färdigbyggd flygmaskin eller en normalklassad flygmaskin är det bra att ta del av andras erfarenheter och glädjen som finns bland likasinnade. I din lokala flygklubb är det ju inte alla som är intresserad av att bygga flygmaskiner, eller underhålla flygmaskiner, men de vet oftast vem man ska vända sig till för att få goda råd. 

Senast uppdaterad 2017-08-08 21:09
 
«StartFöregående12345678910NästaSlut»

Sida 6 av 27
Copyright © 2019 Svenska Rotorflygklubben.. Alla rättigheter reserverade. SRF!