De kom som som drivna av en vårvind med virvlande rotorer över sundet en vårsolig förmiddag i slutet på maj. Sex gyrokoptrar med kurs mot semesterön Samsö belägen mitt i Danmark, harmoniskt inklämd mitt i havet mellan Jyllands långsmala horisont i väster, Fyns böljande grönska i söder och Själlands hektiska vikar och byar i öster, och med Kattegatts glittrande klarblåa vatten som en öppen ridå i norr.
Som ett pärlband hade de radat upp sig efter starten i Landskrona inför överfarten över Öresunds stökiga vatten med Nils i täten som ett flyttstråk med den allt för snabba vita ledargåsen Akka i täten. Nytankade maskiner och och lätt exalterade och förväntansfulla piloter i en löst sammanhållen formation kämpade för att få så mycket höjd som danska kontrollen medgav innan de lämnade gula rapsfält och ett vårgrönt Ven bakom sig och svepte in över Danmark med ett Köpenhamn skymtande mitt i sitt morgonrus i söder.
Tidigare under dagen hade de samlats i Landskrona för att fylla på bränsle och göra den sista checken inför avfärd. Likt flyttfåglar hade de anlänt från olika landsändar. Någon kom hela vägen från Mälardalen, några hade startat i tidig morgon från den skånska böljande slätten och tre stycken hade kämpat sig mot elementen i flera dagar hela vägen upp från södra Frankrike.
Flygningen över Själland med avsaknad av tillstymmelse till någon form av moln medgav en angenäm resa i stilla mak över det småbrutna landskapet med vikar och sjöar innan en blå havstrimma till slut i långsam takt började smyga upp över horisonten. Efter ett tag kunde sällskapet även skymta Samsö breda ut sig som en grön spenatklick mitt i ute det i övrigt turkosblå Kattegatt. Ledarmaskinen som höll färdplanen började långsamt stiga mot 4000 ft för att få välbehövlig höjd innan passagen över Samsö bält och längre bak i stråket hördes en lätt klagosång från den enda öppna maskinen över den kännbara och ovälkomna temperatursänkningen i långkalsongerna.
Flygningen över det solglittrande bältet gick utan problem och snart började ekipagen i samma spridda skara som sällskapet hade lyft fladdra ner på gräset i det av vårvärmen redan gulnade landningsstråket. Efter att åter ha samlat sig på linje framför Samsö Airports terminal 2 kunde ett välbehövligt och efterlängtat sträckande av ben och skakande av händer till slut påbörjas i den Danska försommarsolen.
Strax började även andra flygande ekipage från när och fjärran ramla ner från den klarblå himlen tills det till slut stod 19 maskiner från 6 länder prydligt uppradade utanför Samsö international Airport.
Ett TV-team från NDR i norra Tyskland som var på Samsö för att bevaka en potatisfestival bytte snabbt fokus och dök upp på fältet för att istället rikta kamerorna mot samlingen av gyrokoptrar. Speciellt en maskin från Tyskland som dagen till ära var utrustad med cykelställ på båda sidorna väckte ett speciellt intresse. Huruvida konstruktionen var DULV-certifierad lyckades dock ingen få klarhet i.
Till slut blev hade alla anlänt och det blev så dags för litet välbehövligt danskt smörrebröd med tillhörande svalkande vätska innan trampmaskiner i form av velocipeder delades ut till alla för färd 8 km norrut till värdshuset Oasen där natthärbärge hade arrangerats.
Eftermiddagen ägnades åt socialt umgänge med många väldigt trevliga människor och det gavs tillfälle att damma av sina skolkunskaper i både franska, danska, tyska, engelska och turkiska. På kvällen vankades det 3-rätters middag på flygfältet av en inhyrd mästerkock, men som aperitif och aptitretare bjöds det först på cykeltur tillbaka till flygfältet från förläggningen Oasen.
Middagen var som väntat av ypperlig kvalitet och umgänget likaså. Samtalen verkade aldrig vilja ta slut och en bra bit efter solnedgången trampade ett gäng mycket trötta men glada gyroflygare åter mot Oasen för nattvila efter en väldigt lång men givande första dag.
Den andra dagen inleddes, efter en stadig frukost och rask cykeltur till fältet, med en flygande rundtur över Samsö i respektive gyrokopter, vilken gav ett ypperligt tillfälle att studera ön litet närmare ifrån ovan.
Eftersom även stålhästarna behövde litet motion denna dag för att inte bli otåliga och ystra och människorna även behövde litet frisk luft, så fortsatte dagen med en ny tramptur till byn Besser och Systrarna Sidevind för intagande av lunch och provsmakning av deras berömda nypotatis med påföljande samkväm i trädgården.
Den väldigt lummiga trädgården bakom restaurangen var namnet till trots helt vindstilla och bjöd förutom på svallande grönska även på möjlighet att lura tuppen en stund i gräset under ett av träden, innan återförd i motvind påbörjade till fältet på för dagen ovanligt slingrande och skumpiga stigar & grusvägar, allt ackompanjerat från något håll av ett sporadiskt hundvalpsliknande gnyende när de värsta hålorna inte hann pareras.
Resten av eftermiddagen och avnjöts med avslappnat samkväm på flygplatsen med planerande och utbyte av tips för rutter och färdplaner för morgondagens avfärd med alla ekipage. Dagen övergick så småningom i kväll och en mycket god avslutande middag som inramades av vårens vackraste solnedgång innan det var dags för nattlig trampfärd mot Oasen med en uppfriskande kvällsvind i ansiktet.
På tredje dagen ljöd reveljen i ottan och efter en hastigt placerat frukost i ansiktet äntrades stålhästarna för att en sista gång styras i sporrsträck mot fältet, vilket till vår stora glädje och för ovanlighetens skulle, nu skedde i kraftigt medvind… Dagens flygning var planerad till sträckan Samsö – Landskrona – Björnstorp – Stockholm, varför ett visst intresse fanns att komma iväg tidigt innan den övriga gruppen började fylla upp startbanan
Sammanräkning av helgens cykelövningar gav vid handen att ca 5,5 mil dansk sommarväg hade passerat under sadeln. Vid det här laget hade det hos vissa av deltagarna för cykel otränade ändalyktorna redan börjat anta Babianska proportioner, och Brunte och Sleipner återlämnandet med ett varmt leende tillsammans med känslor av stor tacksamhet för lånet, men även viss lättnad över att de ädlare delarna nu äntligen kunde se fram emot en välbehövlig respit från skumpande över steniga och gropiga, men ack så pittoreska danska landsvägar.
Med alla hästarna väl i stallet stuvades sedan väskor i gyrokoptern, daglig tillsyn gjordes och färdplan failades innan det blev dags att skaka hand med alla och tacka Dansk Gyro Union DGU för en synnerligen väl planerad och genomför helg med underbart ”hygge”, utsökt mat och umgänge och mycket intressant sightseeing på en av Danmarks trevligaste öar ackompanjerat med gassande sol helgen.
Färden tillbaka till Sverige fortlöpte helt bekymmersfritt och en del av sträckan fick vi sällskap av våra nyfunna vänner från Frankrike i fyra gyrokoptrar som fortsatte över till Sverige och landskrona och sedan vidare norrut till Hultsfred och Stockholm innan de nästa dag flög över till Helsingfors och sedan vidare runt Östersjön via Baltikum och Polen.
För att läsa mer om deras fantastiska resa runt Europa i gyrokopter klicka här.