Text & Bild: Henric Endoff – 21 april, 2024
AERO 2024 – Sammanfattning av några intryck
Att i mitten av april möta våren vid Bodensjöns norra strand har blivit en tradition. Vanligen erbjuder Friedrichshafen sisådär 18-20 C, blommande magnolia och kall öl på uteservering då en del världsproblem löses under intensiva diskussioner med vänner. Så icke i år. Regnblandad snö och hård vind gjorde att världsproblemen fick lösas inomhus. Tur då att Europas största mässa för allmänflyg avhålls under tak i tolv gigantiska hallar.
Jämfört med i fjol så kändes det som om det var färre besökare och även en del ’säkra kort’ bland utställare lyste med sin frånvaro. Lågkonjunkturrelaterat?
Skribenten angrep den mödosamma uppgiften att bland alla hundratals utställare sålla fram de som hade med den nya MTOM 600 kg klassen för helikopter att göra, samt även att finna nyheter i gyrokopterutbudet. Här följer några kommentarer kopplade till detta fokus, men de utgör ingalunda en uttömmande lista:
- Helikopter:
- Färre utställare, t.ex. saknades belgiska Dynali och flera halvfärdiga projekt på hkp-sidan som visades upp i fjol.
- På plats var argentinska Cicaré och de ännu ej tyskcertifierade Hungarocopter och italienska Lamanna.
- Även Konner K1 (Italien) var där med sin genialiska nöd-elmotor som hänger på den ordinarie gasturbindrivlinan. För 36 kg extravikt får man 50 sek MCP (Max Continuous Power) drift plus ytterligare 2 min 10 sek drift till reducerad effekt, därefter är det värmeutvecklingen som sätter stopp. Och av viktskäl har man valt att inte bygga in en extra kylningsfunktion för elmotorn. Men 3 min extrakraft som kickar in automatiskt när rotorvarvtalet sjunker under en kritisk gräns känns som en vettig lösning. Har man provat autorotation i helikopter under motorbortfall torde de flesta hålla med om att elmotorn köper tid och säkerhet. En kärra att hålla ett öga på – men dyr!
- Ny för i år var Rupp Airctafts Phönix FR 200, en MTOM 600 kg kärra med gasturbinmotor. Kan fås med antingen den gamla Solar T62-32 (160 hk MCP) eller med ett rejält kraftpaket i form av NEO 200 som levererar 200 hk. Den har sin designmässiga utgångspunkt från RotorWay Exec, och har sedan oktober i fjol ett tyskt typcertifikat.
- Gyrokopter:
- Igen, färre utställare. Italienska Magni, en av de största tillverkarna i Europa, var t.ex. inte där. Det samma gällde för ett flertal av de mindre etablerade tillverkarna som det gick ’13 på dussinet’ av i fjol.
- Tyska Autogyro hade förstås den största utställningen bland gyrotillverkarna. Men, känslan av ett företag som presenterar ’yesterday’s news’ är svår att befria sig ifrån då man vandrar vidare till nästa utställare. Var finns nytänket?
- Spanska ELA står däremot för ett rejält nytänk. De presenterade (eller bättre: ’hintade’) redan ifjol om att deras toppmodell Eclipse kommer kunna fås med deras variant av ’jump start’, dvs. vertikal start. Fast det är inte så mycket en ’jump’ utan snarare en elegant uppåtrörelse som övergår i planflykt. Tekniken är ännu inte patenterad eller certifierad, så svaret på den givna frågan’ hur funkar det där då?’ blev ett leende och tystnad. Vi får vänta och se – kanske är allt klart till AERO 2025? Med ’jump start’-funktionen suddas gränssnittet mellan en helikopter och gyrokopter ut en smula. Kul att se att någon försöker sig på att kommersialisera en idé som ingalunda är ny (minst 70 år gammal), men som ingen lyckats ta till marknaden ännu.
- En påtaglig ’eye-catcher’ är den polska Argo GTL. Design och – äntligen! – rejält med utrymme i cockpit för inte bara pilot + pass utan också packning för en veckas utflykt, tilltalar storligen. Lägg därtill en cockpit-miljön med alla de funktioner och finesser som gör livet enklare och som man har anledning att förvänta sig av en tillverkare år 2024. Byggd för 600 kg med en tomvikt på 315 kg (fast det brukar bli mer när man väl lastat på de tillval som man vill ha).
Noterar att det finns ett antal intressanta MTOM 600 kg kärror med tyskt typcertifikat – och fler är på väg under 2024/-25 – och därmed torde Transportstyrelsen kunna blidkas för att skriva ut ett svenskt typcertifikat så att de lagligt kan ägas och framföras i svenskt luftrum.
Men vad gör de på TS efter kl tre? Ett inriktningsbeslut fattades redan 2019 med innebörden att Sverige skulle begagna sig av den s.k. ’opt-out’ vilket medger att nationellt reglerade kärror får ha en MTOM upp till 600 kg. Men finns det idag – fem år senare – ett komplett lagpaket på plats som stödjer användande av en MTOM 600 kg kärra i svenskt luftrum?
Njet!!
Fem (5) år senare, alltså….
Vad gör de på TS efter kl. 3?
Mycket mer kan sägas om intrycken från AERO 2024 – men inte här. Avslutar dock gärna med att till vinnare av skribentens pris för bästa nytänk på AERO 2024 med självklarhet och utan konkurrens utses ELAs ’jump start’-variant. Bra jobbat!
Har du ett flygintresse och ännu inte mött våren i Friedrichshafen i mitten av april, så är det bara att sätta ett kryss i almanackan för nästa år. Det är helt enkelt ett ’måste’ att åtminstone en gång uppleva den unika möjligheten att under en eller två dagar kunna grotta ned sig i det stora utbudet som 760 utställare tillhandahåller.
//Henric Endoff
Ett axplock av bilder:
Schyst design, rejält med kraft i gasturbinen, tre-bladig, riktiga stolar, tyskt MTOM 600 kg typcertifikat – mycket talar för Konner K1. Men smakar det så kostar det…
Konners gasturbin med nöd-elmotor – bra tänk!
Hungarocopter är ännu en aspirant till att erhålla ett tyskt typcertifikat. En Rotax 915 iS står för kraften.
Cicaré 8 från Argentina har slagit många europeiska hkp-tillverkare i racet (som snarare är ett långdistanslopp över flera år) om att erhålla ett tyskt typcertifikat. Bestyckad med ett kompetent Rotax-derivat av italienska EPA Power.
Spanska ELA Eclipse. Den svarta disken runt rotorhuvudet döljer hemligheten bakom deras ’jump start’ eller ’Insto’ som det troligen kommer heta på ELA-språk.
Argo GTL sticker ut, tilltalande från insidan och ut. Bra prestanda. Hög ’jag-vill-ha-en-nu’ faktor.
Italienska EPA Power uppgraderar en vanlig Rotax till ett riktigt kraftpaket med örnkoll på styrning och loggning av all data för att – om behov finns – on-line få hjälp av företaget med problemlösning och optimering av prestanda.
I år skall det tydligen vara en ljusblå eller gråvit ventilkåpa med texten ’iS’! Såg inte en enda svart (80 hk) eller grön (100 hk) eller knappt ens en röd (115 hk) ventilkåpa i år. En säker spaning: det lätta flygsegmentet går mot fler hästkrafter! Men varför måste en fjönsig fyrcylindrig insprutningsmotor kosta lika mycket som en hygglig familjebil?
Magnus, Henric och Erik löste flera världsproblem på kvällarna under AERO 2024, men ännu fler återstår under AERO 2025 tar vi hand om resten!