1998 köpte jag och två andra grabbar SE-HYK av byggaren och ägaren Conny Svensson. Den är i grunden en Bensen som kompletterats med en humla kåpa och humlans stabbe och roder. Conny hade nämligen köpt maskinen i USA. Motorn var en Mac 90 som hade en dragkraft på 140kg, vilket är bra för en Mac 90. 90 hk låter mycket men om sanningen ska fram så har det visat sig att det “bara” är ca 68hk. Motorn är ursprungligen gjord för 115 oktan men den är ovanlig idag så man kör den på 100LL vilket gör att man får ställa tändningen lite senare. Förgasaren var en Holley 1940. Tack vare Holleyn så slapp man förstärka flottör armen som var Carter förgasarens nackdel. Den hade nämligen tendens att vibrera av vilket gjorde att motorn fick sig en rejäl slurk bensin och stannade.
Jag vet inte om “ljuddämparna” eller snarare ljudförstärkarna bidrog till den starka motorn. Hur som helst så utlovade tillverkaren av expansionskärlen 10% mer i dragkraft. Men vilket (o)ljud… En gång flög jag över hos en kompis som låg och sov (hade jobbat natt), han vaknade och trodde att åskan gick.
Bilder visar då jag landade på ett modellflygfält i närheten av Horn. Tur att inte skrämde ihjäl korna och bonden..
Alla Mac motorer har sina egna liv, så det tog ett tag innan man vart sams med den.Sköter man om den så går den som en klocka. Kommer ihåg första gången jag och Nisse skulle starta den. Vi slog och slog, minuter vart till timmar. Men den vägrade att starta. Det visade sig efter mycket svett och förlängd höger arm att Conny hade monterat dit en “dödare” uppe vid rotorhuvudet och den hade vi inte sett eftersom rotorhuvudet var täckt med en filt. Jag fattar inte varför vi inte kollade gnistan.
Bränsletanken var en del av stolen, vilket är vanligt på ensitsiga autogyro från USA. På sidan av stolen/tanken fanns ett sikt rör så man visste hur mycket bensin man hade kvar. Bränslestol är faktiskt ganska fiffigt eftersom man slipper bygga både tank och stol.
Prerotatorn var av typen Wunderlich och var super effektiv. Det gick faktiskt att spinna upp rotorn i 280 varv/min. Problemet är ju att man behöver ganska mycket gas pådrag. Men det hade man löst genom att sätta dit en typ att bogserkrok som man frigjorde genom att dra i en vajerögla som satt vid stolen.
Rotorbladen var av typen Bensen med på marken ställbar pitch. Bladen var nitade och uppbyggda i sektioner.
Jag flög den i ca 25 timmar innan vi sålde den till Egil som bor i Norge.
Nu till våren blir det åter Mac power på Hornlanda. HXT är klar för flygutprovning.