Då det förkommer många olyckor med just Autogyro’s så kommer vi här presentera några filmer från verkliga händelser som vi alla kan lära oss av.
För alla medlemmar som flyger Autogyro eller funderar på att flyga är förståelsen för det ni kommer att se av ABSOLUTA vikt!
Kameramannen har helt rätt i det han säger. “put the nose down” och “Put the power on”
En Autogyro kan ej stall’a som ett flygplan men är motorns dragkraft för liten i förhållande till anfallsvinkel på rotorn så kommer gyron däremot att sjunka,
Även en viss mängd luft måste passera rotorn så det hjälper inte med en jätte motor för att kunna hovra utan någon relativ vind.
Försöka aldrig att lära dig flyga själv utan att ha genomfört en glidningkurs. Risken är annars stor att du själv råkar ut för samma sak.
Vid 8:40 så sker det. Gyron klarar kurvan bra pga svängen tillför rotorn g-kraft men när svängen tar slut och farten är låg kommer
dom extra rpm’en som byggts upp i svängen till rotorn vara borta, då ska man var på hög höjd annars sker just det du sett i filmen.
Piloten gör allt rätt i starten men när han väl lyfter så måste han plana ut för att bygga fart.
Istället bibehåller piloten spaken bakåt och tillslut sker exakt samma sak som vi såg på den första filmen.
Om det hade varit ett flygplan så skulle den ha Stall’at och nosen tippat rakt ner. En Autogyo stall’ar inte utan sjunker istället.
Alla Video’s har en gemensam faktor! För låg fart framåt
Vad vi har vi lärt oss av detta?
Som Ken Brock nämner i sina video’s så sitter den största säkerhetsmekanismen bakom spaken dvs DU!
Normalt startförfarande hos en Autogyro handlar inte bara om att rotorvarvet skall vara rätt utan även hastigheten över marken.
1. Om rotorvarvet är OK men farten (TAS) för låg kommer maskinen att sjunka igenom då det inte finns tillräckligt med dragkraft för att bibehålla höjden.
2. Om rotor varvet är för lågt och farten för hög så sker något interssant som du verkligen måste tänka på!
För att göra det lite enklare så tänk dig ett flygplan där du har vind över höger vingen som är 200km/h och vinden över vänster vinge som är 0km/h.
Man behöver inte vara ett snille för att förstå att höger vingen får en lyftkraft utan dess like och kommer ställa flygplanet med höger vinge pekande upp i himlen och vänster ner i marken.
exakt samma sak händer med rotorn på Autogyro’n och följden blir att spaken pressas åt ena eller andra hållet. Om farten inte reducerat omedelbart kommer Autogyro’n troligen välta.
Det är alltså en kombination av Fart framåt och Rotorvarv som skapar en säker flygning inte det ena eller det andra.
Olika maskiner har olika förutsättningar också