Drömmer du om att konstruera en egen flygmaskin eller undrar du bara vad som gäller? Då kan det vara kul att strosa genom EASA’s regelverk, närmare bestämt EASA’s Certification Specifications (CS). De som kanske är mest aktuella för oss gyrofantaster är CS-VLA (very light aircraft) och CS-VLR (very light rotorcraft), annars hänvisas ofta till CS-23 som är något mera omfattnade. I England har man dessutom BCAR-sect T som gäller specifikt för gyroplan. Detta regelverk kan sägas hamna i samma kategori som CS-VLA och CS-VLR och har också erkänts i Tyskland då det för tiden inte finns något annat specifikt regelverk för just gyoplan. Det skall dock nämnas att konstruktioner fortsättningsvis godkännes nationellt varför EAA alltid bör rådfrågas innan man sätter igång med ett ev projekt. Kanske blir det du som blir pappa eller mamma till morgondagens gyroplan? Själv tycker jag att reglerna är mindre mastiga än jag trodde de skulle vara. Att kika på reglerna är matnyttigt, ögonöppnande och intressant läsning inte bara för den som är intresserad av att just konstruera. Se länkarna nedan!
EASA’s Certification Specifications (klicka på “initial issue” vid resp CS så får du fram grundregelverket):
http://easa.europa.eu/agency-measures/certification-specifications.php#CS-VLR
BCAR sect T – Specifikt regelverk för Gyroplan: