Runt om i landet höjs röster för att man ska se över viktgränsen för UL-gyrokopter så att den hamnar i linje med de viktgränser som redan finns i flertalet andra länder i Europa, nämligen 560 kg istället för den gräns på 450 kg som vi nu har i Sverige.
Att den gränsen är snålt tilltagen är känt sedan länge. Om man idag med en gyrokopter ska flyga 1 timme med två 90 kg personer och ha laglig reserv med bränsle när man landar så måste man i praktiken hamna på en tomvikt på maskinen på 251 kg eller under, vilket få eller inga maskiner klarar av.
I teorin innebär det att om man ska följa regelverket så får man helt enkelt hoppa över både julmaten och efterätten under hela våren så att man kan väga in på några kilo mindre när flygsäsongen börjar. Alternativt att man håller sig nära fältet så att man kan tanka ofta eller att man får flyga omkring ensam i sin tvåsitsiga maskin.
I praktiken innebär det att startvikten för 2-sits gyrokoptrar nästan alltid tangerar den lagligt tillåtna gränsen, vilket rent tekniskt sett inte innebär några problem eller någon risk eftersom maskinerna idag ofta är konstruerade för en startvikt på upptill 560 kg.
Att man med den svenska gränsen på 450 kg oftast inte lagligt kan starta med extra bränslereserv för att vid tillbud på planerad landningsplatsen eller ändrade väderförhållande öka räckviden är dock enligt många ett stort säkerhetsproblem.
Likadant att gränsen för den enligt svenska regelverket maximala tomvikten är så snålt tilltagen att konstruktörerna inte kan lägga extra vikt på förstärkningar av ram eller flygkropp. De maskiner som ska klara de Svenska viktgränserna måste idag prioritera på låg vikt snarare än att optimera säkerheten på konstruktionen.
Det innebär även att utrymmet för annan kringutrustning t.ex. brandsläckningssystem, första förband och extra batteri till nödsändare, navigationsutrustning, transponder mm och blir begränsat när varje hekto räknas. Vilket i förlängningen även det går ut över säkerheten.
När UL- flyget en gång kom till så såg maskinerna annorlunda ut och det handlade då mest om öppna maskiner med duk och aluminiumrör liknande de maskiner som man hittar inom UL-A idag och de viktgränser som vi har idag för UL-B är i mycket ett arv från den tiden.
Det finns dock en praktisk gräns för hur lätt man kan konstruera gyrokoptrar utan att göra avkall på hållfastheten. Vill man samtidigt ha marginel för bränsle och önskvärd säkerhetsutrustning så kommer man, hur man än vrider på det, till slut till en minsta vikt som är väldigt svår att krypa under.
Det är bara att konstatera att det nuvarande regelverket har blivit en alldeles för trång kostym för att hantera moderna maskiner och samtidigt ha det säkerhetstänkande som vi eftersträvar idag.
Många länder har därför en annan gräns för UL gyrokoptrar på 560 kg., vilket framför allt innebär att man har kunnat fokusera på att göra konstruktionerna säkra istället för på vad man måste skruva bort.
Vad skulle då en startvikt på 560 kg innebära? Som exempel skulle det innebära att man kunde göra betydligt starkare maskiner och samtidigt ta med extra bränsle och mer utrustning. Alternativt skulle man kunna ta med 1 extra person och dessutom ytterligare bränsle för 1,5 timmes flygning.
För de vanligaste 2-sits maskinerna t.ex MTO, Calidus, Cavalon, ELA , Magni mfl skulle man direkt kunna ta full tank bränsle plus extra utrustning, vilket skulle vara en mycket stor fördel vid bl.a. skolning.
Som ett exempel kan nämnas en maskin som dök upp på Youtube nyligen som med 560 kg tar 3 personer och med 120 lit bränsle har en angiven räckvidd på 800 km, och en angiven V-NE på 210 km/tim. Maskinen är tänkt för militära specialförband men ger ändå en fingervisning om de extra marginaler som 560 kg innebär.
För videoklippet se: https://www.youtube.com/watch?v=dhAssN4yRbs
Det jobbas på flera håll på att ändra viktgränserna för UL-gyrokoptrar och förhoppningsvis kommer även Sverige att haka på den internatilla trenden och skapa de marginaler som krävs för att man ska kunna flyga UL-gyrokopter med önskvärd säkerhet utan att vara behöva vara olaglig.