Svenska Rotorflygklubben  –  40 år

Svenska Rotorflygklubben – 40 år

Svenska Rotorflygklubben 40 år

2022-09-17 & 18

Fly in till Feringe med efterföljande middag på Toftaholms Herrgård

Vid lunchtid lördagen den 17 september 2022 samlades folk på förnämliga Feringe flygplats utanför Ljungby. Flygvädret gick inte att klaga på och kärror mellan Skåne i syd, Uddevalla i väst och Trosa i öst mötte upp tillsammans med bilburna för ett kondenserat dygn av djupdykning i rotorflyg.

SRF bildades 1979, men en viss uttalad restriktion under två år i form av ett visst virus gjorde att själva firandet blev en smula fördröjt.

Det upphör aldrig att förvåna, men sätt ett gäng rotorflygentusiaster i ett rum, addera fika och sedan går tiden med tredubbel hastighet. Således torkade den planerade landningstävlingen in pga. tidsbrist. Däremot hann vi med en informativ serie av föreläsningar på temat Dåtid – Nutid – Framtid.

Dåtid

Nils Olsson – en välkänd veteran i dessa sammanhang – underhöll auditoriet om det svenska rotorflygets barndom från tidigt 70-tal och framåt.

Skolning började med en glider som drogs efter en bil där grunderna i start och landning finjusterades tillsammans med instruktören vid sidan om på sittbrädan. Därefter blev det skarpt läge för eleven i ensitsiga hembyggen. Tämligen annorlunda jämfört med dagens omsorgsfullt reglerande utbildnings program. Det var också värdefullt för oss ”ungdomar” att få lyss till de profiler som med urstarkt engagemang formerade och byggde SRF från 1979 och framåt.

På den tiden var klubben helt fokuserad på hembyggen och knappt 10 år efter bildandet hade klubben 250 medlemmar. Sedan dess har teknikutvecklingen gått i riktning mot dominans av fabriksbyggda gyrokoptrar.

Om man inte vet var man kommer ifrån, hur skall man då veta vart man strävar mot?

Ett varmt tack till Nils för en intressant föreläsning!

 

Nutid

Mycket kan sägas om vad som händer just nu. Men utan EASAs revolutionerande Basic Regulation från 2017 som medger för varje medlemsland att höja MTOM (Max Take-Off Mass) för nationellt reglerade flygfarkoster från 450 till 600 kg hade utvecklingen gått betydligt långsammare. Vi är definitivt på väg mot en tekniskt intressantare framtid som medger större flygupplevelser till konkurrenskraftigare kostnader.

En presentation av lagstiftningsstatus för Nationell Ultralätt Helikopter (NUH – MTOM 450 kg) och Nationell Lätt Helikopter (NLH – MTOM 600 kg) finner Du här: Lagstiftningsstatus för Rotorflyg i Sverige 2022-09-17. Håll ut – snart är allt på plats!

 

Framtid

Magnus Hansson kom från Uddevalla med elev i en vacker Calidus bestyckad med en Rotax 915. Eftersom Magnus är Autogyros svenska distributör är han väl skickad att prata om vart resan går för världens största tillverkare av fabriksbyggda gyrokoptrar.

Med EASAs höjning av nationellt reglerade MTOM med 1/3 till 600 kg, vilket matchas av Rotax 915 som med insprutningsteknik levererar max 141 hk, kan man anta att vi inte bara vill ta med en större resväska, utan kanske också utrusta kärrorna med fler funktioner som gör flygningen säkrare, bekvämare och roligare. Och snart kommer Rotax 916 vilken spottar ut max 156 pigga hästar. Hur tar vi hand om dem?

Vi fick lära oss att AutoGyro Gmbh nyss börjat leverera maskiner med autopilot – en nåd att stilla be om när man i sin ensamhet försöker vika om TMA-kartan till dess baksida…. eller hälla upp en kopp kaffe på långflygningen. Magnus säger att den flyger bättre än en erfaren pilot. Ett bevis på vart man kan komma om man omfamnar den tekniska utvecklingen.

En annan intressant nyhet är att AutoGyro Gmbh äntligen har tyckts förstå att gyrokoptervärlden även existerar utanför Tyskland – ett land med endast två tillgängliga punkter för landning på vatten. Boendes i Sverige synes detta vara en klar begränsning. Eller som en rotorflygkompis från Mellansverige brukar säga: Vad erbjuder bättre skolningsmöjligheter än en 70 km lång start- och landningsbana i form av Mälaren? Således är det utlovat en satsning på att utveckla en anpassad Autogyrolösning för amfibieflottörer, dvs. kombination av hjul och sjö.

Med den nya generationen gyrokoptrar från AutoGyro Gmbh försedda med prerotator som vispar upp rotorn till 300 rpm, i kombination med en högpresterande Rotax bakom brandväggen, kan startsträckan förkortas till några 10-tal meter under gynnsamma omständigheter.

Vi var många som ställde frågor och fick vår nyfikenhet stillad ang. vart AutoGyro Gmbh är på väg.

 

Kunskapstest

”Repitium mater studiorum est” – repetition är kunskapens moder!

Det formella programmet avslutades med en frågesport bestående av 25 flervalsfrågor varav en var något modifierad baserat på författarens kompromisslösa uppfattning om förgasarmotorers framtid i flygfarkoster:

24I vilken av följande vädersituationer är risken störst för förgasaris?

a.        Snöbyar

b.       Duggregn och temperatur omkring 0 grader C

c.        Efter en kallfront om temperaturen är mellan noll och -10  grader C

d.       Vid hög relativ fuktighet och mycket låg temperatur

e.       Inget av ovanstående eftersom jag övergivit teknik från 1867 och accepterat att det står 2022 i almanackan och därmed är det insprutningsmotor som gäller.

OBS – Två rätta svarsalternativ krävs för 1 poäng, vid miss av det egentligen enda rätta svarsalternativet (e.) ges minus 40 poäng!

Frågan visade sig erbjuda betydande problem – trots den röda texten. Rätt svar är förstås e. – i motvillig kombination med b. Men vem bryr sig om b. när man borde flyga med insprutningsmotor? Trots allt står det 2022 i almanackan, inte 1922……. Trots klartexten i rött, så blev spridningen i antalet minuspoäng från minus 6 poäng till minus 63…. Att Björn från Landskrona/Linköping tog hem segern och avtågade med det superexklusiva priset (en flaska hyggligt rödtjut, Red Baron från Fox Creek, Bolagets enda pava med en pilot på etiketten) var nästan förväntat. Dock gladdes vi extra åt att Daniel som elev loggade in på en hedrande 2:a plats – blott 1 poäng bakom Björn. Väl tävlat alla! Nästa gång skriver jag ledtrådarna i dubbel fontstorlek och fet skrift – förutom i rött.

 

Finalen, bana Toftaholm Herrgårds matsal

Efter allt socialt umgänge, föreläsning och frågesport så visade det sig tyvärr att den planerade tävlingen i precisionslandning fick ställas in p.g.a. tidsbrist. Ingen tycktes dock sörja i överkant. Det var dags för en dusch inför middagen följt av en god måltid med många intressanta diskussioner. Vilken pärla Toftaholm visade sig vara, belägen blott någon km från E4:an i en jungfrulig miljö på Vidösterns östra strand.

Återstår endast att:

  • Konstatera att det alltid är lika trevligt att se nya och gamla ansikten
  • I tur och ordning tacka
    • Thomas Augustsson som stabilt höll i rodret för jubileet
    • Feringe Segelflygklubb och Motorflygklubb som så generöst upplät fält, lokal och hangar
    • Joe Steen som ordnade så att vi kunde parkera kärrorna i hangar under natten
    • Toftaholms Herrgård för ett trevligt mottagande, trivsam miljö, bra rum och god mat
  • Fundera på vad vi skall fira nästa gång? Att fira 40 år borde vi göra minst en gång om året – gärna två! Så kul var det.

Vid tangentbordet,

/Henric Endoff