Äntligen är HXT färdig för flygutprovning. Resan dit vart längre än vad trodde från början, kanske på grund av att jag inte kan lämna något som ser halvdant ut. Jag har tillbringat minst 400 timmar i garaget de senaste 5 månaderna, men jag är nöjd med resultatet.
Före renoveringen. Ju mer den faller isär desto mer blir det att fixa.
400 timmar senare. Som ny!
Nos partiet är av typ Bensen. Denna nos är bättre lämpad för glidning än Humlans original nos. Innan maskinen byggdes om till HXT så hade den använts som glider. Men det är endast hjul, nos och stol som kommer från glider tiden. Resten är enligt Humla ritningarna.
Motorn är en 90hk McCulloch med Carter WA1 förgasare. Jag har även en ny Holley 1940, (sitter bl.a. på Mustangs raka 6:or från 60-talet) som jag har testat med men det har varit svårt att hitta det perfekta blandningsförhållandet. Motorn går fett på vänster sida och magert på högra, möjligen är det så att bränslet inte blir tillräckligt förgasat. Just nu lockar det inte att stå ute i kylan och göra förgasare tester.
Propellern är av metall och har en diameter på 47″. Jag har gjort dragprov som visar ett alltför klent resultat, 110kg. Det räcker egentligen men det finns betydligt mer att hämta ur en Mac 90. För att bättre på dragprovet så är en 50″ trä propeller är på väg hem. Med Holley förgasare och träpropeller så hoppas jag på en dragkraft på minst 130kg.
Rotorbladen av typen RotorHawk med på marken ställbar pitch. Karl-Axel bladen som kanske är mer kända i Sverige är en kopia på RotorHawk.
Nu är det mest spännande kvar och det är att se om den flyger. Men det får vänta till våren.