Parson II

Till vänster i menyn har ni 4st bildarkiv med sammanlagt över 100bilder.

 

Allt började för länge sen inom klubbens väggar men växte sig aldrig större än blott en dröm.

2008 På jobbet hittade Henrik av en slump på nätet en Parson II till salu från USA. Priset låg inom rätt område och med en dollar kurs på nästan under 6kr så blev frestelsen för stor…

 

Efter långa samtal och god kontakt med Al Fraser som ägde Maskinen så fattades beslutet att köpa den.

Förskottsbetalning var ett krav från Al’s sida och vi hade ingen aningen om det skulle komma en rosthög i en låda eller den maskin som vi såg bilderna han skickat.

Frågan kvarstod dock hur man skulle få maskinen över Atlanten så billigt som bara möjligt och på vilket sätt.

Efter ha att sökt olika frakt bolag fann vi ett Personligt bolag specialiserad på Båtar som tyckte detta var ett väldigt annorlunda och intressant projekt och tillsammans med Micke’s hjälp på MiTrans AB. Kraven från Micke var enkla… Maskinen MÅSTE packas ner på ett säkert sätt för att inte transportskador skulle kunna uppstå. Men det han fasade mest för var hur Amerikanska hamnarbetare hade en förmåga att misshandla gods. Varpå han insisterade att maskinen måste ligga i en väl slutet och säker “låda”.

 

För Al Frasers del blev detta ett jättestort mer jobb plus att han var tvungen att leverera maskinen på kärra över 300km till hamnen och sköta allt där. Efter lite samtal var vi alla överens och några veckor senare så fanns Parson II:an nerplockad och instuvad i en trä”låda” i en båtcontainer till Sverige Göteborg. Men av någon udda orsak hamnade den i Danmark istället. Detta var för oss i slutändan bara positivt då fraktbolaget som skulle kört den till Vimmerby tog på sig hela fraktkostnaden från Danmark till Vimmerby efter påtryckningar från MiTrans AB.

 

Efter att äntligen ha kommit till Sverige och Vimmerby påbörjades en lång resa… Först skulle maskinen monteras, kontrolleras och säkerhetsställas att allt var i sin ordning. Något jag hoppas ni alla sett på youtube.

 

 

 

 

Efter fullgod testkörning så monterades maskinen ner och kördes till varmgarage för att ligga på IS under nästan ett helt år pga tidsbrist.

Men under hösten/vinter 2009 kom projektet igång och när väl EAA & Luftis givit sina medgivande och tillstånd utfärdats så sattes ett tidpressat projekt i verk.

Pappersarbetet var omfattande och är fortfarande i skrivande stund inte helt klart. Det stod dock klart redan från början att maskinen inte skulle bli godkänd i sitt amerikanska utförande utan små och större modifkitioner var ett måste för att möta kraven från EAA

 

Vi har mycket att indirekt tacka LAA för (light aircraft association) som är EAA’s motsvarighet i England. Parson II har nämligen genomgått stora beräkningar och modifikationer i England och har där blivit lluftvärdig och godkänd av CAA UK. Något som underlättade pappersarbetet något enormt och satte tydligt gränsen för oss om hur maskinen skulle se ut och vara.

Det stora problemet LAA såg med Parson II var den i normala fall svaga motorn som gav väldigt dålig stigprestanda vid fullast. Detta sågs inte som ett problem med SE-HZA som är utrustade med Rotax Bombardier 670cc vilket är en bra bit större än vad man vanligtvis använder. Dragtester har visat att SE-HZA ger otroliga 190kg i drag och med tanke på dess låga vikt är den teoretiska stigprestanda’n i världsklass.

Själva Modifieringen gick inte smärtfritt utan krävde nästan för mycket tid och vi kan alla Tacka Mattias Rosin för att maskinen är i det fina skick man nu kan skåda den.

Det återstår nu bara några få papper innan maskinen kommer vara luftvärdig och det ska bli en mycket rolig sommar!